- Štítky blogu
Jak vybírat pneumatiky pro osobní auta?
Každý má jinou taktiku, jak řeší povinnou výměnu zimních pneumatik. Nebudeme polemizovat, za jakých přesných okolností musí být na vozidle obuté zimní bačkory. Vycházíme z předpokladu, že normální je mít od 1.11. do 31.3. obuté pneumatiky se zimní směsí a vzorkem.
V dnešní době mají výrobci povinnost každou pneumatiku otestovat dle přesných pravidel a výsledky graficky znázornit pomocí štítku. Štítky s výkonnostními parametry jsou vlastně tři. První udává vliv na spotřebu paliva. Druhý štítek vystihuje přilnavost k vozovce za deště. Konkrétně tedy schopnost pneumatiky zastavit vozidlo za deště z 80ti kilometrové rychlosti. Třetí symbol s číselnou hodnotou je vyjádření hlučnosti vozu, který je vybavený konkrétní sadou pneumatik.
Trochu si přiblížíme, jak se dá s informacemi pracovat a co z nich lze vyčíst. První co většinu řidičů napadne při zmínění vozu a motorizace je spotřeba paliva. Benzín i nafta je jeden z největších žroutů mincí v naší peněžence a správná volba pneumatiky může nemalý obnos ušetřit.
Jak vybrat pneumatiku, která je šetrná k životnímu prostředí i financím?
Stačí se dobře zorientovat v informacích, které udává výrobce. Již barva napovídá, která pneumatika bude nejšetrnější. Pneumatika označená jako A má nejlepší výsledky spotřeby. Každý další stupeň je přibližně 0,1L paliva na 100km navíc. Zakoupíme-li tedy levné pneumatiky s indexem F, naše vozidlo si vyžádá každých 100km o 0,5L paliva navíc. Nabízí se tedy jednoduchá matematika mezi počtem najetých kilometrů v zimním období a cenou sad s různým indexem spotřeby paliva. Každý tisíc kilometrů, může znamenat 150 korun navíc na spotřebě pohonných hmot.
Jak vybrat lepší pneumatiku do zhoršených povětrnostních podmínek?
Stejná stupnice jako u spotřeby paliva je i u piktogramu s pneumatikou a mráčkem. Opět je každé další písmeno abecedy, na stupnici od A do G, nárůst. Tentokráte se ale jedná o brzdnou dráhu. Každé další písmeno znamená, že auto zabrzdí za mokra dál o 3-6 metrů.
Pneumatika označená A má nejlepší možnou brzdnou dráhu. Pneumatika s označením B bude mít o 3 metry horší dráhu než pneumatika třídy A. Pneumatika C bude mít o 4 metry horší dráhu než pneumatika B a o 7 metrů horší dráhu než pneumatika A. Písmeno D není ve škále obsazeno. Další nárůst 5 metrů od pneumatiky C má výkonnostní třída E. Pneumatika typu F je další prodloužení 6 metů od pneumatiky typu E. Pneumatika F má tedy o až o 18 metrů horší brzdnou dráhu za mokrých podmínek než pneumatika s označením A. Písmeno G bylo opět vypuštěno.
Index hlučnosti pneumatik
Hluk odvalování pneumatik je vyjádřen počtem čárek u piktogramu reproduktoru. Čím více čárek tím hlučnější pneumatiky budou. Vedle piktogramu je i upřesňující hodnota. Může se tedy stát, že se budete rozhodovat mezi pneumatikami, které budou mít shodný počet čárek, ale jinou číselnou hodnotu. Čím nižší číslo tím menší hluk bude obtěžovat v kabině vozu.
Nejlepší pneumatika dle vlastností
Výše jsme si ukázali, jaké informace nám poskytují výrobci. Vždy se tedy bude jednat o nejlepší možnou kombinaci spotřeby, přilnavosti, hluku a samozřejmě ceny pneumatiky. I v levnějším segmentu se vyskytují pneumatiky, které mají lepší hodnocení. Pokud se tedy nechcete probírat nezávislými testy, nebo na to nemáte čas, stačí využít jednotné hodnocení přímo od výrobce.